Friday, April 03, 2009

I feel good!

- Pusat Darah Negara
- kali ke 3 sejak tahun lepas, kali pertama bulan Feb 2008, pastu Jan 2009 and today, insyaAllah akan jadi rutin setiap 3 bulan sekali melainkan kalau pregnant :)
- 450ml setiap kali dan masa yang diambil lebih kurang 15 min to 30 mins bergantung kepada salur darah, kecairan darah etc.


Jom derma darah, kita tak tahu bila kita akan memerlukannya. Kakitangan Pusat Darah tu semuanya sangat profesional, kita akan dilayan dengan baik dan yang penting tak sakit. Kerusi sandarnya sungguh selesa, ada penghawa dingin dan juga tv. Jom kawan-kawan!

14 Comments:

At Saturday, April 04, 2009 8:59:00 PM , Blogger izra said...

saya seorang penerima..thanks to those who menderma..Insya Allah, bila betul2 sihat dan sedia akan menderma..kak noha temankan boleh?

 
At Sunday, April 05, 2009 6:05:00 PM , Blogger noha chomel said...

boleh sgt! cakap je bila dah ready eh? :)

 
At Monday, April 06, 2009 9:41:00 AM , Anonymous Anonymous said...

aku sgt takut ingin menderma darah..
even mase bersalin kat hospital pon.
nurse cucuk sana sini...perkara itulah yg paling aku tak suka...

mengandung kena amik darah buat ujian kand.gula pon yg paling aku
tak suka....
kalo aku tak sedar org amik darah aku buleh...heheh..

 
At Monday, April 06, 2009 10:26:00 AM , Blogger mommamia said...

aku sama mcm ju,aku paling tak suka n takut part2 cucuk jarum nih,bukan saje2 buat tak suka tp mmg tak boleh la,seriau lain mcm,tgk jarum pun dah dupdapdupdap-paling kronikkan vaccination anak tiap2 bln tu kan,kalu doc nak inject aku tak pegang pun budak,aku takut,nurse yg tlg pegangkan

teringin nak derma darah sebenarnya,ye lah mmg benda ni satu kerja amal yg digalakkan kan,mana tau esok lusa turn kita memerlukannya,tp tu laa..ada aku pitam2 tgk darah aku sndiri kang,takpun cucuk masuk jarum jer dah pengsan huhu,camne laaa..

 
At Tuesday, April 07, 2009 10:25:00 AM , Blogger noha chomel said...

julia & mar :kesedaran ni timbul bila adik aku meninggal dunia, sebelum tu dia ada terima bebrapa pain darah, lepas dia meninggal baru kitaorg dpt tahu yang dia pernah menderma darah. so. aku rasa kalau tak mampu nak menderma duit, apa salahnya menderma apa yg kita ada.

kalau ikutkan, mmg le takut...tapi fyi, aku tak tgk pun masa dia cucuk tu. nurse/dr nak cucuk ke ke hapa ke aku tak kisah tapi aku tak nak tgk. cuma kalau nak buat kat org, aku pun tak kisah sebab bukan aku yg rasa sakit....heheheh...

 
At Tuesday, April 07, 2009 12:53:00 PM , Anonymous Anonymous said...

wah..bravo! tahniah tahniah!

ana last derma darah masa kt UM. nurse tu ckp lenkali xyah derma lah, salur darah awak kecik sangat. lambat betul nak penuh.

hahahaha.

eh, kakak ada blog?

p/s: sudah daftar as penderma organ?

 
At Tuesday, April 07, 2009 4:01:00 PM , Blogger noha chomel said...

ana : nak juga daftar sebagai penderma organ cuma tak pergi lagi....eerr....yg sebenarnya masih mengumpulkan kekuatan....hahahha...insyaAllah, satu hari nanti :)

kali ni derma darah laju betul, rasa x sampai 15 min...tau2 dah siap

 
At Thursday, April 09, 2009 10:58:00 AM , Blogger Saudah Salleh said...

hm..rugi odah tak war-warkan ttg aktiviti derma darah pada akak..sabtu lepas company odah ada buat program derma darah..maybe next time ;)

 
At Thursday, April 09, 2009 11:21:00 AM , Anonymous xura said...

blm pernah derma darah. dulu masa kt matriks, x layak sbb underweight.

btw, cantik pulak tudung ko tu. sesuai je ng muka ko. :)

 
At Thursday, April 09, 2009 10:51:00 PM , Blogger noha chomel said...

odah : alahai odah, derma darah ni cuma sekali jek dlm 3 bulan....agaknya kalau tiap2 minggu pergi, kering la darah akak nanti ;p. so, julai nanti kalau ada aktiviti derma darah, bagitau eh..

xura : a ah...underweight takleh derma, berat around 50-55kg pun takleh byk...dlm 350 ml jek.

skrg mmg aku pakai tudung mcm tu, senang main sarung jek, takyah cucuk jarum dan brooch kat dagu. takyah gak nak cari cermin tenguk atas tu ok ke tak...awning dan siap cantik! tgh mengumpul ni sebab aku tempah kat butik, ikut saiz muka sendiri dan corak boleh pilih.

 
At Friday, April 10, 2009 11:15:00 AM , Blogger Xura'Z Craft said...

ooo.. tempah rupanya, patut la, just nice je kt muka ko. btw, suka tgk org pakai tudung ni, nmpk begitu feminin.. ala2 pompuan melayu terakhir gitu. hmm... jd cam x sesuai ng aku. nk pakai pn pikir byk kali, sbb aku ni cam 'ganas' je nk pakai tudung muslimah gitu. heheh

 
At Friday, April 10, 2009 11:12:00 PM , Blogger noha chomel said...

xura,
aku pun sebenarnya tak suka tudung mcm tu mulanya, mcm tak kena dgn muka, awning tu plak kekadang mcm terjojol sgt. tapi bila aku jumpa yg ni, trus terjatuh chenta...hehhe...sebab custom made, btl2 ikut muka pembeli. jenis kain, corak kain dan patern boleh pilih, jadi mmg puas ati walau pun a bit pricey.

 
At Friday, April 10, 2009 11:14:00 PM , Blogger noha chomel said...

lupa nak bagitau, nak menempahnya punya la lama, 3 bulan baru dpt, jadi kalau agak2 nak pakai raya nanti, kena tempah skrg, byk permintaan!

 
At Thursday, April 16, 2009 5:02:00 PM , Blogger Saudah Salleh said...

noha, odah dah letak cara utk signature tu..buat tau

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home