Wednesday, September 05, 2007

Bayar hutang

Mar, sorry le...sikit punya lama aku berhutang eh....hehehe


Sebelum aku pregnant lagi aku dah decide, kalau dapat anak pompuan aku nak bagi nama Nurin, pertama sekali sebab nak bagi pangkal tu sama dengan nama aku. Kedua pulak aku memnag nak letak nama yang maksudnya cahaya, tapi taknak la Nur ke, Noor ke atau Nurul, dah biasa sgt. So, untuk nama kedua aku bagi hubby pilih, kalau boleh biar la pangkalnya juga sama nama dia dgn jugak. Tapi hubby ni, releks je aku juga la yang sediakan senarai, bila dah sediakan senarai takde pulak dia berkenan, apa-apa pun tak kisah la janji Nurin tu ada.

Bila pregnant je, kuat instinct aku kata aku pregnant baby girl. Nak dijadikan cerita, Nurin ni mmg tak sabo-sabo nak melihat dunia, patut lahir bulan April, bulan Februari dah kuwa, jadi kelam kabut la sket masa tu nak bagi nama. Masa lepas bersalin tu, aku terus announce nak bagi nama Nurin, so terpulang la second name tu nak bagi nama apa.

Bila hubby balik rumah dia discuss la dgn mak dan atuk, so esoknya masa melawat aku kat hospital....

Hubby : Yang, Nurin tu ok, semua orang setuju, so second name tu atuk yang bagi

Me : Ok, nama apa?

Hubby : Err... Atuk pilih Salamah

Me : Hah...apa??!

Hubby : Nurin Salamah

Alamak...cam orang dulu-dulu la pulak...ye la, yang bagi pun orang lama kan? After much discussion and alteration...heheh...Salamah tu jadi la Salma je...

'Salma' tu dipilih sebab maksudnya yang baik iaitu kesejahteraan, keamanan dan kebetulan masa tu sedang berlangsung perhimpunan 'Aman Malaysia' kat Bukit Jalil. Jadi Nurin Salma tu maksudnya Cahaya Kesejahteraan/Keamanan.

Apa yang aku bole nampak nama memang memainkan peranan, dan nama juga merupakan doa. Nurin selalu jadi pendamai antara aku dan hubby, menjadi keceriaan pada makcik-makcik dan pakcik-pakciknya dan mengeratkan hubungan yang rapat antara family. Aku cukup bangga dengan Nurin, Alhamdulillah, syukur aku pada Allah. so, pilih la nama yang mempunya maksud yang baik kerana nama juga memberi kesan kepada perwatakan.

Aku dah tahu kenapa Xura dan Mar pilih nama anak diaorang, aku nak tahu juga kenapa Julia dan Sany pilih nama-nama yang cantik untuk anak-anak diaorang, so Julia ngan Sany, sebab korang takde blog, korang boleh post entry kat bahagian komen, tak pun, email korang punya entry nanti aku update dalam entry ni.

4 Comments:

At Wednesday, September 05, 2007 12:45:00 PM , Anonymous Anonymous said...

oooo... nama salma tu atuk ko yg bg rupanye. patut lah. selama ni i just wondered yg nama se'antik' salma tu cam org veteren je yg choose. rupanye betul. tp slama ni, x t'gerak pulak nk tanye cos i just thinking that korg mmg suke yg legend2 ni! :)

eh, kalo aku nk bg nama anak pompuan aku nnt nurin jugak blh x??

 
At Thursday, September 06, 2007 11:49:00 AM , Anonymous Anonymous said...

hehhhe......
salma tu pd aku exotic je bunyinyer.....
mmg baik makne name tu....

anak aku laks.....
sbb aku suka nama jasmin..
sbb nama bunga.....
so mcm wangi jer bunyinya...
sofea laks...atuk yg kenan....
aku berdua je yg letak....
tak tanye pon opinion sesaper...
baik parent aku..baik...inlaw..
depa pon OK jer...

sofea maknanya yang cantik....
so..kami berdua sgt suka ngan kombinasi nama tuh..
mmg idea tu spontan..
tak tgk nama2 lain dah.....
mintak2 yang kedua biarlah boy..
aku nak bubuh nama ganas sket...

 
At Thursday, September 06, 2007 12:01:00 PM , Blogger mommamia said...

aku suka nama salma, nurin sedap gak but sbb byk dah nama anak2 kwn aku letak nurin(n aku rasa masa zaman ko bersalin tu nama nurin tgh popular)so mcm common, but the combination of nurin + salma tu jd dia menarik n sedap di dgr dan di sebut-the way ko eja salma pun aku suka,international bunyinya (mcm salma hayek u!hihi)but apa yg penting mcm ko ckp membawa makna yg baik-well,kalau ikut idea asal atok ko jadik la nurin salamah,hehe

 
At Thursday, September 06, 2007 12:24:00 PM , Blogger noha chomel said...

xura : family an, atuk2 dia mmg suka bagi nama kat anak2 dan cucu...so sebelum diaorg bagi, aku dah sedia la siap2 at least satu nama tu aku yg bagi. bole je kalau ko bagi nama nurin untuk anak ko nanti :)

julia : lepas letak nama salma, mmg ramai yg tegur nama tu...exotic gitu, jadi lepas ni kekununnya nak pilih nama2 yg macam tu gak le, antaranya saliha, sarah...tapi an mcm tak setuju pulak...hhmm...malas la nak fikir, babynya pun takde lagi :)

aku suka betul dgn nama jasmin tu, tambah pulak sofea, mmg cun! mcm ko, tak sabo nak anak lelaki, dah plan nak letak nama apa.

mar : sebenarnya nama nurin tu aku dah berkenan sejak blom kawin lagi! aku rasa sebelom aku jumpa an pun! kalau tak silap aku jumpa dalam majalah ujang ada cerita tajuk 'IN' kependekan from Nurin. ejaan salma tu pulak, mmg dlm buku panduan nama2 islam ejaan rumi dan jawi pun mcam tu, kalau ejaan jawi sin lam mim ha, takde makna. hehehhe...rama igak yg menegur, cam salma hayek je... hhmm...ko mmg mar, suka naa yg international ni...hehhe

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home