Wednesday, January 17, 2007

Nurin first day at school

Berdebar-debar rasa bila mengenang keesokkan hari nak hantar Nurin ke taska. Maklum la, this is her first time being alone with totally strangers. Ntah menangis ke, takut ke, malu-malu ke. Malam tu, pukul 9 malam aku dah ajak dia tidur. Memang le tak terus tidur, esok tu dalam kereta siap cakap dengan babah dia "Nurin tak boleh tidur, golek-golek, golek-golek"..heheh..maksudnya golek sana, golek sini.

Bila tidur awal, Alhamdulillah mudah bangunnya. Tak payah nak terjerit-jerit nak mengejutkannya macam selalu. Nurin bangun terus pergi tingkap " Mama, matahari dah bangun kan?" . Hmm...suruh pergi bilik air, dibantainya mengintai matahari dulu.

First week sekolah, aku tak sediakan apa-apa pun for breakfast. Tak teringat langsung sebabnya selalu dia breakfast kat rumah pengasuh. Sekarang ni, taska hanya akan sediakan minum pagi pukul 10, jadi sekarang ni, kena la buat breakfast. Kalau tak kesian kat Nurin sebab pagi-pagi dah lapar. Nasib baik tak minta yang bukan-bukan, ada roti dengan tuna pun dah ok.

Sebab uniform taska tak siap lagi, aku pakaikan Nurin baju kurung atau seluar panjang dan baju lengan panjang sebab pagi tu biasanya ada kelas iqra'. Cuma tudung je, kejab pakai, kejab tak. Takpe la, slowly i will traine her. Bukan apa, dia geli kat leher bila pakai tudung.

Sampai je kat taska, terus Nurin nak bersalam dengan aku, sambil memandang muka aku dengan pandangan yang maksudnya "Kalau mama nak balik, balik la"

Isskk....sedihnya rasa. Macam tak diperlukan la pulak. Alhamdulillah, walau pun this is her first time, she is very happy to make friends and she is very independant too. Siap tanya lagi dengan cikgu boleh main kat luar ke tak...sigh...

Yang paling kelakar, anak orang menangis bila dihantar ke sekolah, anak aku menangis bila aku datang nak ambil bawak balik..iiskk...boleh pulak gitu. Dia kata "Ngape mama amik Nurin? Nurin nak main lagi" aku rasa maksudnya kenapa aku ambil dia awal sangat, tak puas main la tuh!

Alhamdulillah, it was so easy, not only for Nurin, for us as parents too. Ye la, kalau dah banyak halnya, menangis ke tak nak kena tinggal, payah gak nak menunggu. Semalam, setelah 2 minggu lebih bersekolah, aku terdengar Nurin cakap sambil berlagu-lagu, "Eiya kanak budu....eiya kanas tain.." berulang-ulang kali. Memula aku biar je, lelama bila aku dengar betul-betul, rupanya tengah baca al-Fatihah. Memang la malam-malam masa nak tidur aku bacakan al-Fatihah untuk dia, tapi selamanya takde pulak dia response ke, nak mengikut ke, agaknya cikgu ada ajar kat sekolah kot, bila dah ramai-ramai tu seronok la nak belajar.

Dan yang paling ketara sekali sejak bersekolah ni, mulut Nurin tak berhenti-henti bercakap, bercerita macam-macam benda. Soalan jangan cerita la, ada je yang dia nak tanya, dah jadi macam mesin soalan pulak, kitaorang pulak dah jadi answering machine! Kekadang tu bila balik kerja, kepala dah le berserabut fikir macam-macam, Nurin pulak berceloteh tanya tak berenti, tahan je dalam hati. Lagi pun bertanya kan bagus untuk perkembangan minda, kalau tak latih dari sekarang, bila lagi?

I'm not putting high hope on her since she's only four years old this year, but as a parents i did my best, pray and hope Nurin will get the best too, insyaAllah.

5 Comments:

At Wednesday, January 17, 2007 4:42:00 PM , Blogger azura said...

nurin...nurin...hihi keletah betul budak ni. dgr citer kak niza pasal nurin pegi umah dia kat seremban, kelaka betol!

 
At Wednesday, January 17, 2007 5:05:00 PM , Anonymous Anonymous said...

how many "stars" she scores is not really important. yg penting anak kita ade ilmu n dia praktikkan spy jd manusia yg b'guna n b'jaya.

insya-allah nurin akan jd anak2 yg b'jaya dunia n akhirat. :)

 
At Thursday, January 18, 2007 9:25:00 AM , Blogger mommamia said...

eh cantiknya lay out baru!aku ingat salah blog dah td!cptnye masa berlalu..terasa mcm baru je tgk nurin masa baby during gathering kat pj hilton dulu,skang dah gi sekolah dah!untung ko noha nurin tak susah gi sekolah,eh siap boleh nangis pulak taknak balik hihi,kalu terkena anak yg nangis takut and kena tunggu berminggu2 kat sekolah tu yg haru tu,ng keje2 kita pun tertangguh,anyway all the best to nurin!

 
At Thursday, January 18, 2007 2:09:00 PM , Anonymous Anonymous said...

zura : a ah...tak larat nak layan, sib baik niza ngan mak dia rajin/boleh melayan, segan gak!

xura : thanks xura, harap2 begitu la hendaknya

mar : mmg lama dah nak tuka blogskin ni, dah naik muntah tgk yg lama, tapi tak gheti nak buat, ni pun cik ana yg tolong psgkan :)

Alhamdulillah, bebudak at this stage mmg byk karenahnya. nasib baik la nurin ni jenis mendengar kata

julia : sejak mula berjalan dan dah bole mendgr kata aku dah ajar independent, bukan tak sayang cuma aku tak nak dia attach sgt ngan aku, tu yg skang ni, apa2 yg dia rasa bole buat sendiri dia buat je, cuma risau la juga sebab kekadang tu, apa yg dia buat adventures sgt tak pun kalau berckp tu outspoken, mmg le bebudak ni jujur cuma kalau org tak biasa dia ingat anak kita kurang ajar plak

aku suka blogskin ni sebab tema dia, background tu je yg tak best sebab hitam, tgk la, kalau ada masa nanti2 la aku cari blogskin yg lain

 
At Friday, January 19, 2007 1:44:00 PM , Blogger azura said...

warggg....lay out baru!!
ni kene ajar ni..:P

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home