Saturday, April 08, 2006

3 tahun laaa...

Nurin ni, apa-apa yang dia buat semua lambat, berjalan lambat (setahun 4 bulan baru pandai jalan), tumbuh gigi lambat (11 bulan), bercakap pun lambat juga. But once dia dapat belajar sesuatu perkara tu, contohnya bercakap, tak berenti-renti pulak bercakap!

Mama dengan babah pula yang tak larat nak melayan dia bercakap. Dan semakin besar ni, semakin sensitif dan sangat pandai ber'drama'. Tegur atau cakap kasar/keras sikit je, start la merajuk, silap-silap melalak terus.

Antara perkataan atau ayat yang Nurin suka sebut ;

"Nanti datang lagi tau.."
Selalunya dia cakap macam ni kalau jumpa sesiapa, Mak Tuk ke, Nek Wan ke, Cik Ana ke. Yang kelakar tu, kalau kitaorg yang nak balik ke rumah, pun dia cakap macam tu.

"Nanti luka, berdarah ya mama?..."
Selalunya dia cakap macam ni bila aku tak bagi dia buat sesuatu, contohnya bila aku sibuk memotong-motong sayur kat dapur, dia pun sibuk sama nak buat atau bila aku tak bagi panjat tangga.

"Mama/Babah work ya?"
Tak kisah la kitaorang nak pegi mana pun, asal kitaorg melangkah keluar dari pintu je, itu la yang dia sebut.

"Nak pergi sekolah, nak beli toles (pensel, sampai sekarang aku try ubah, masih tak berhasil lagi), nak beli buku, nak beli dedadam (pemadam)...kan ma?"
Pantang nampak sekolah atau budak sekolah je, ni la ayat yang dia selalu sebut.

Sebenarnya banyak lagi yang dia selalu sebut dan ada juga yang buat kitaorang terfikir, manalah dia belajar sebab certain words or sentences tu tak penah pulak kitaorang ajar. Baru-baru ni, aku tanya nama dia....

"What is your name?"

"Nurin Salma"

"Nurin Salma binti ?...."

"Nurin Salma binti Babah"....hheheh, kelakarkan?..

Kalau ikutkan atau layan Nurin bercakap, boleh lenguh mulut dibuatnya. Sejak pandai bercakap ni pun, mak aku suka telefon dan bercakap dengan dia. Apa yang pasti, hubby kata becok mulut Nurin saling tak tumpah macam mama dia! ;P

7 Comments:

At Sunday, April 09, 2006 6:32:00 PM , Anonymous Anonymous said...

tak pe la kak...lambat sket pun...janji dia sentiasa sihat n cergas kan...

 
At Sunday, April 09, 2006 6:32:00 PM , Anonymous Anonymous said...

tak pe la kak...lambat sket pun...janji dia sentiasa sihat n cergas kan...

 
At Monday, April 10, 2006 9:28:00 AM , Anonymous Anonymous said...

seronok dgr bdk2 cakap. ape yg klr dr mulut diorg, mesti buat kita ketawa.

hmm.. aku rase mmg btl nurin cam ko, bkn cam an.. an tu pendiam!

 
At Monday, April 10, 2006 11:02:00 AM , Blogger mommamia said...

hihi..mmg klakarla..mesti best ek dgr budak2 berckp, apa yg kluar dr mulut diaorg tu ikhlas dan bersungguh2 tp tu la turn up jadik klakar,plg klakar nurin salma bt babah hihi!mmg becok ikut mama dia!

 
At Wednesday, April 12, 2006 1:54:00 PM , Blogger Fara said...

kelakar sebab budak2 cakap ikut apa yg ada dalam kepala dorang...so honest!!

anak aku semalam lagi bangun tidur takmo kiss pipi aku, aku tanya kenapa.. dia kata..

"tu...pipi tatit(sakit)" sambil dia tunjuk jerawat kat pipi aku ... sabo jek laaa.. siap buat muka geli plak tuh ... confuse kejap aku nak merajuk ke tak ...

becok macam mama ye? hehehehe mcm sama jek kiter ...

 
At Thursday, April 13, 2006 9:27:00 AM , Anonymous Anonymous said...

zura : memula tu risau gak, tapi lelama ok dah..mmg betul asalkan dia sihat, Alhamdulillah!

xura : kalau nurin cam an, aku la tensen, kiri kana senyap je..

mar : aku mmg terkejut gak bila dia kata binti babah tu. maksudnya dia faham makna binti, walau pun bukan nama sebenar, dia tahu yg dia di bintikan pada bapak dia..

fara : heheh...mmg becok, sampai hubby ugut nak panggil polis kalau dia tak berenti bercakap...heheh

 
At Tuesday, February 06, 2007 9:08:00 PM , Anonymous Anonymous said...

Best regards from NY! Automatic gate column design topamax max dose children http://www.suzuki7.info/J-p-thibodeaux-gmc.html domain for sale 1999 gmc yukon sle Allegra+60mg Briana banks virtual sex Lucky ten slots sports email marketing broadcast Prescription contacts free contact lenses prescrip

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home