Wednesday, December 19, 2007

Mari berkelah

2 minggu lepas, mak dengan abah datang KL bawak anak balik anak kesayangan aku tu. Sabtu pagi masa sibuk-sibuk tengah buat sarapan, mula la merancang nak pergi berjalan, tetiba Jon kata, "Jom pergi Ulu Yam, boleh berkelah". Apa lagi, semua sarapan bungkus, pukul 10.30 pagi bertolak ke Ulu Yam.

Sampai je, ibu terus celup kaki Afiq dalam air, berkerut-kerut muka dia menahan sejuk, maklum 2,3 hari sebelum tu memang hujan. Alhamdulillah hari tu cuaca cerah walau pun nampak macam mendung sikit.

Budak Afiq ni, masuk 4 bulan berat dah nak 8 kilo! lenguh tau kalau dukung dia lama-lama, tapi yang best tu dah pandai 'ngoceh' kata orang jawa, lebih kurang macam bercakap-cakap la gitu. Ibu dia kata, sekarang ni dah pandai ketawa pulak mengekek-ngekek. Bagusnya dia, tak pandai menangis, menangis kalau nak susu. Baik ni anak sedara mama :)

Selain bermandi-manda, babah dengan Nurin tangkap anak-anak ikan kat celah-celah batu dan akar pokok. Tangkap pakai tangan je, lepas-lepas tu baru mak buat pengaup guna sapu tangan. Kononnya nak letak anak ikan dalam akuarium kat rumah, tapi bila singgah umah Utih, terus tinggal dalam kolam kat rumah dia.

Khusyuk betul anak beranak ni menangkap ikan.

Hari tu, bekalan kitaorang meehoon goreng, ayam masak kicap (lauk mak bawak dari Baru Pahat), ubi rebus dengan sambal tumis dan pekasam, kacang , cikedis dan air kotak. Siap bawak buaian, Afiq lena sepanjang kitaorang berkelah, sejuk nyaman, dengan deruan air sungai, memang sesuai la melayan mata.

2 tahun lepas, pernah juga berkelah kat sini, tapi masa tu dengan makcik aku. Masa tu, Nurin mmg tak berani langsung masuk air, main kat pasir je. Kali ni tak sempat nak larang, terus terjun! Dia paling lama dalam air, sampai kecut-kecut.

Nurin dan Uncle Jon.

p/s: Kalau dulu takyah bayar parking, sekarang dah kena parking RM4 satu kereta. Pastu dah banyak tangga dan kawasan bersimen tepi sungai, jadi boleh la bentang tikar utk berkelah. airnya dan pemandang tetap sama macm 2 tahun lepas.

3 Comments:

At Friday, December 21, 2007 10:23:00 AM , Anonymous Anonymous said...

sedapnye b'kelah mkn ubi rebus, ade pekasam lak tu. aku msh ingat rase ayam kicap mak ko. even dh b'thn2 x rase, tp rase masakan tu ttp aku ingat. sedap.

tp aku fail skit bab mandi manda ni. aku rase boring je. x tau nk buat ape dlm air. that's y aku x suke air. plg2 aku just rendam je bdn je mcm tunggul kayu!

 
At Friday, December 21, 2007 10:48:00 AM , Anonymous Anonymous said...

emm bestnyer...
rase mcm nak pi holiday je..
sibuk keje je..
kesian anak aku..
best la ko dpt lagi angkut mak bapak ko sekali..
mcm aku ni limited...
bapak aku tak boleh jln...
susah sket....

kesian jas..
mama+papa sibuk cari duit..
takde mase nak bawak jalan..
nak pi zoo dr awal tahun lepas..
laaa ni takdan....
aku sibuk ngan OUM...
atuk sibuk ngan training...

tp aku rase nak bawak dia pi..
TIARA BEACH kat PD jer...
atuk ajak pi Kuching s'wak...
tgk ler mane yg sampai...
aku pon rindu ko..
nnt aku naik KL....
take care!

 
At Tuesday, December 25, 2007 7:53:00 PM , Blogger noha chomel said...

xura : bila eh ko makan masak kicap mak aku, aku pun lupa dah! aku lak teringat nasi dagang mak ko, dgn kuag kari yg pekat dan sambal tumis fishball...yummy!

julia : cari duit itu sudah mesti, quality time together with love ones pun mesti. aku rasa ju, jas taknak sape2 pun asalkan ada ko ngan atuk, guling2 depan kat tv kat umah pun dia happy :)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home