Sunday, September 18, 2005

Alahai cucu...

Tekun Nurin tenguk Tuk Aki melukis, kesian Tuk Aki, cucu punya pasal, mengantuk letak tepi.

Senario satu ; dengan Atok Batu Pahat :

"Nurin, toksah kacau atok ek, atok nak study, nanti nak exam"

"...tok..ekzeemm..ek??..."

Aku ajak Nurin naik atas, tinggalkan abah yang sibuk menelaah, maklumlah exam lagi 3 hari. Aku terus ke dapur, tinggalkan Nurin dengan Uncle Mad tenguk tv. Tak lama kemudian bila aku keluar dari dapur, aku nampak abah dah sibuk bermain dengan Nurin.

"Eh bah, kan tadi baca buku, dah abis ke?"

"Emm..malas lah, bukan masuk pun kat kepala, baik main ngan Nurin, kan Nurin"

Aku "???....."


Senario 2 ; dengan Tuk Aki Johor Bahru :

"Atuk, jom arr..meh..meh..." Nurin mengejutkan Tuk Aki yang terlelap sebab keletihan. Maklum, petangnya baru sampai dari JB, malamnya berjalancari barang, maunya tak letih. Cucu plak baru dapat buku mewarna dengan pensel warna, so berkobar-kobar la belajar mewarna.

"Dah la tu Nurin, Tuk Aki penat tu, toksah la kacau"

"Jom..jom..mari sini, Atuk tunjuk" Bapak mertua aku terus bangun, mengajar dan meneman Nurin mewarna. Aku malu jugak, ye la, kesian kat babah, mesti dia penat, tapi cucu punya pasal, dia layan gak.

*************************

Dari dua senario tu, menunjukkan betapa kasih sayang seorang atuk kepada cucunya yang tak berbelah bagi, kalah anak sendiri. Aku perhatikan, Nurin memang dimanjai oleh parents kitaorang. Maklumla, cucu sulung for both side and the only one for this moment, pada siapa lagi kasih sayang tu nak dicurahkan?

Kadang-kadang tu, tension gak bila Nurin buat salah, ada orang yang back up untuk dia, tak pun kitaorang segan gak nak marah Nurin depan diaorang. Nurin plak sekarang ni, bila kena marah ngan pandai pulak mengadu!..iiskk....

Apa pun begitu lah kasih sayang atuk pada cucunya, ini mengingat aku pada arwah atuk belah mak aku, kalau dia rindu kat aku, sanggup mengayuh basikal bertopi koboi dari rumahnya ke rumah aku, kadang-kadang tu waktu panas terik tengah-tengahari buta. Jumpanya sekejab je, agaknya dapat lepas rindu, jadilah. Dan yang paling tak ku lupa, Atuk akan bawak gula-gula telur puyuh. Gula-gula tu sama bentuk dan rupanya macam telur puyuh, tapi kecik sikit la.

Buat yang bergelar atuk di luar sana, aku mewakili cucu-cucu kalian, terima kasih di atas kasih sayang yang kau curahkan!

18 Comments:

At Sunday, September 18, 2005 7:28:00 AM , Anonymous Anonymous said...

Sharing faith on the Internet
From unbashful bloggers to proselytizing pastors, people are using inexpensive software and ... He will teach a session on video blogging at a GodBlogCon convention Oct.13-15 at Biola University, a 97-year-old evangelical Christian university in La Mirada, Calif.
I recycle my old stuff here CD maybe you should too

 
At Sunday, September 18, 2005 10:11:00 PM , Blogger Cik Ana said...

atok jb rambut masih hitam la. hahaha

 
At Monday, September 19, 2005 8:36:00 AM , Anonymous Anonymous said...

la noha, u org bt pahat ke? kat mana? i pon batu pahat ...

 
At Monday, September 19, 2005 9:53:00 AM , Anonymous Anonymous said...

Noha...mudanya Tuk Aki, cam uncle pd nurin je, takde rupa atuk pun hihi-ayah noha further study ke?waa..1st cucu utk both side, mmg ditatang la si nurin,berebut cucu tak?

 
At Monday, September 19, 2005 10:13:00 AM , Blogger Xura'Z Craft said...

arwah nenek aku prnh cakap, syg cucu lbh drp syg anak... hmmm... aku rase betul..

 
At Monday, September 19, 2005 10:14:00 AM , Anonymous Anonymous said...

ana : atuk jiwa muda la katakan..hehe..

tgazfa : ehh, bp gak ke..a ah, i kat tmn soga, u? btw, may i call u fara?

mar : yup, nampak mudakan? umo dah 55 tahun. bapak aku bukan further study, exam utk naik pangkat. nampaknya lom berebut cucu lagi, sbb dua-dua atuk masih keje, tak sempat nak melayan cucu sgt

 
At Monday, September 19, 2005 11:08:00 AM , Anonymous Anonymous said...

xura : betul tuh, aku sokong. kalau aku yg buat silap dah beso2 nih pun kena marah, cuba kalau nurin..alahh, takpe..kecik lagi...

 
At Monday, September 19, 2005 12:21:00 PM , Blogger Fara said...

tmn soga ke? i org kampung2 je, tp skolah kt TIGS smpai form 3.. er.. ha ah, panggil je fara..susah susah ajer...

 
At Monday, September 19, 2005 12:51:00 PM , Anonymous Anonymous said...

eh fara, i pun kat tigs tau, pun sampai form three je. u tinggal kat hostel ke? kelas apa dulu..iiskk..cam jejak kasih la pulak..

 
At Monday, September 19, 2005 2:51:00 PM , Blogger Xura'Z Craft said...

tgazfa n noha: nyampuk boleh? aku pun ex-tigs...

 
At Monday, September 19, 2005 2:53:00 PM , Anonymous Anonymous said...

xura : kita ada kawan la kat sini rupanya, tgh menyiasat nih...heheh

fara : xura ni pun kawan i dulu, satu kelas masa form 2 and 3

 
At Monday, September 19, 2005 3:30:00 PM , Anonymous Anonymous said...

laa..bestnyer bestnyer ramai x skulmate. i dulu kelas RK .. dok hostel ..

 
At Monday, September 19, 2005 3:46:00 PM , Anonymous Anonymous said...

fara, i think u my senior la, tapi cuma setahun je,btw i dgn nurkasih tu from budiman

eh...raya nanti dtg la umah...(heheh..lama lagi punya citer nih)

 
At Tuesday, September 20, 2005 8:39:00 AM , Anonymous Anonymous said...

yup senior setahun...lupa lah siapa pulak ur batch yg dok hostel ek? hmm..fikir sat..

 
At Tuesday, September 20, 2005 9:46:00 AM , Anonymous Anonymous said...

fara, i remember their faces but hard to remember their name..mm...the one i remembered is lisa anak kanyan

 
At Tuesday, September 20, 2005 2:52:00 PM , Blogger Xura'Z Craft said...

fara & noha : maskinah, frida... saliza ali (pelakon) tu pun kan?

 
At Wednesday, September 21, 2005 12:05:00 PM , Anonymous Anonymous said...

maskinah..yup, then dia pon sampai f.3 sebab dia pon jadik junir i kat smsj kluang plak! saliza tu penari cum pelakon

 
At Friday, December 29, 2006 11:19:00 PM , Anonymous Anonymous said...

Keep up the good work
» » »

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home