Friday, July 22, 2005

Kawan atau Lawan

*...tazkirah di petang Jumaat...*

Rasulullah saw memberi peringatan kepada umatnya agar berhati-hati dalam memilih teman berdasarkan kepada sabdanya yang bermaksud: "Seseorang itu menurut agama sahabatnya, oleh itu seseorang Muslim itu hendaklah berhati-hati dengan siapakah yang harus dia pilih sebagai sahabat?". (Hadith riwayat Ahmad)

Sabda baginda yang lain bermaksud: "Teman yang baik itu adalah seumpama seorang yang membawa haruman kasturi. Walaupun kamu tidak dapat memilikinya, namun kamu dapat juga menghidu bau harumnya. Bandingan teman yang jahat itu seperti seorang (tukang besi) yang menggunakan alat hembusannya. Biarpun kamu tidak terkena habuknya yang hitam, akan tetapi kamu terkena juga asapnya." (Hadith riwayat Abu Daud)

Seorang ahli hikmah pernah menyatakan: Sesiapa yang ingin bersahabat dengan lapan jenis manusia, maka akan bertambah lapan pula akibatnya.

1. Sesiapa yang berkawan dengan dengan orang kaya, maka akan bertambahlah cintanya kepada dunia.

2. Sesiapa yang bersahabat dengan orang-orang fakir miskin, maka akan bertambahlah rasa syukur dan redha dengan rezeki yang diperolehnya.

3. Sesiapa yang bertemankan pemimpin, maka akan bertambahlah sifat sombongnya.

4. Sesiapa yang bersahabat dengan wanita, maka akan bertambahlah keinginan kepada perhiasan dan nafsu syahwatnya.

5. Sesiapa yang bergaul dengan anak-anak atau kanak-kanak, maka akan bertambahlah sifat suka bermain dan membuang masa.

6. Sesiapa yang bersahabat pula dengan orang-orang fasik, maka akan bertambahlah keberaniannya untuk berbuat dosa dan menangguhkan taubat kepada Allah.

7. Sesiapa yang suka bergaul dengan orang-orang yang soleh, maka akan bertambahlah keinginannya untuk taat kepada Allah.

8. Sesiapa yang suka berkawan dengan ulama, maka akan bertambahlah ilmu dan sifat warak.

Sekian, Wallahu a'lam.

*...from a fren, thru email...*

2 Comments:

At Friday, July 22, 2005 5:40:00 PM , Anonymous Anonymous said...

what color are you?
me... blue...You give your love and friendship unconditionaly. You enjoy long, thoughtful conversations rich in philosophy and spirituality. You are very loyal and intuitive.

ye ke? tak percaya...

 
At Saturday, March 03, 2007 6:52:00 PM , Anonymous Anonymous said...

This is very interesting site... » » »

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home