Friday, June 03, 2005

Asam Pedas

‘Kak Noha, nanti senang-senang, buat la asam pedas ek, … asam pedas ayam..eh…. ikan pari la, kitaorg semua suka asam pedas ikan pari’ kata Syedah, adik ipar aku masa dia bagi sebuku belacan yang dia beli kat Melaka.

Hmm…aku ni, kalau bab makan-makan, tak sampai ati la nak menghampakan permintaan orang..tapi bila aku nak buat ek?…

Well, pagi tadi, masa 'incubation time' dalam eksperimen aku, aku pun berkejar la pi pasar tani jab, ingat nak cari buah betik sebab mak mertua aku suka makan buah ni (eh..bukan kes nak beli jiwa ek, cuma nak amik ati je tau…heheh)… skang kan cuti sekolah, mak mertua aku ada hal kat sini, so semua in laws aku tgh melepak kat kl la ni…

Jalan sana, jalan sini, aku pi la gerai yang jual ikan ni..eh..ada ikan pari la, tapi tinggal 3 potong je, aku tanya dia berapa harga, dia kata, kalau aku amik semua sekilo RM10 je, sekali timbang RM13..eemm…bole la, aku borong semua, hubby pun lama tak makan, beli sikit-sikit kang tak cukup plak, pastu cari daun kesum, so, esok bole la aku buat asam pedas ikan pari.

Aku suka buat asam pedas, tapi sebab nak buat dia tu leceh, dan kat umah aku pun cuma berdua, malas nak buat. Tapi tak selalu asam pedas aku menjadi, kekadang tu tercair, kekadang terhangus (ini kes masa tumis tu sambil buat benda lain)..kekadang tu just nice. Harap-harap sedap la asam pedas aku esok, maklum la, nak menjamu orang. Wish me luck ek…

Yang best tu, semalam ngan pagi tadi ada org bagi ulam daun pegaga..emm…bestnye, bole buat sambal belacan…or kerabu mangga, mana best?.. atau buat dua-dua sekali?…tenguk la, mana sempat aku buat esok…

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home